Technologie przyszłości i próba odpowiedzi na największe kłopoty komunikacyjne; redukcja hałasu, łatwość przemieszczania się, rozwiązanie problemu zatłoczonego miasta, smogu i rosnącej ilości gazów cieplarnianych w atmosferze.
Jaworzno od dawna można uznać polskim sercem elektromobilności w transporcie publicznym. Już w 2015 roku PKM Jaworzno – lokalny operator transportu publicznego jako pierwszy w Polsce zakupił i wdrożył do regularnego ruchu autobus elektryczny. Od tego czasu flota rozbudowana została aż do 44 sztuk pojazdów zeroemisyjnych, a kolejne 6 autobusów jest w trakcie produkcji. Docelowo w 2022 roku Spółka eksploatować będzie aż 50 sztuk autobusów elektrycznych. Tradycyjne autobusy spalinowe będą kursować już tylko głównie w szczytach komunikacyjnych w dni robocze i jako pojazdy rezerwowe w czasie wykonywania niezbędnych napraw serwisowych w elektrobusach.
Obecnie PKM Jaworzno posiada 68 autobusów, w tym:
W drugiej połowie 2022 r. flota PKM Jaworzno będzie składała się z 68 autobusów, w tym:
Suma kilometrów pokonywana przez autobusy w ciągu roku: 4,5 mln km.
W każdy dzień roboczy autobusy pokonują około 15 tys. km.
Liczba obsługiwanych przystanków: 490
W Jaworznie wiemy, że obok zmian infrastruktury drogowej, jednym z kluczowych rozwiązań sprzyjających bezpieczeństwu komunikacyjnemu, jest znakomita komunikacja zbiorowa. Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej od lat pracuje zarówno nad udoskonaleniem i unowocześnieniem taboru i zaplecza technicznego, jak i dostosowaniem usług i oferty, w taki sposób, aby mieszkańcy chętnie przesiadali się z samochodów do autobusów.
Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie jest krajowym liderem we wdrażaniu nowych technologii w publicznym transporcie zbiorowym. To u nas wdrożono po raz pierwszy Open Payment System, to u nas pojawił się w regularnej eksploatacji pierwszy zakupiony w Polsce autobus elektryczny. To również u nas zainstalowana została pierwsza stacja obsługi autobusów elektrycznych wyposażona w unikalną technologię szybkiej wymiany baterii trakcyjnych w pojazdach.
Pierwszy autobus elektryczny w Jaworznie zaczął kursować w regularnej komunikacji publicznej już wiosną 2015 roku. Doświadczenia z eksploatacji tego pojazdu w w naszym mieście okazały się tak zadowalające, że PKM ogłosił przetargi na zakup kolejnych tego typu pojazdów. Solaris Urbino 12, który testowany był w naszym mieście, został wybrany Autobusem Roku 2017. W międzyczasie w Jaworznie już co trzeci autobus miejski był pojazdem elektrycznym, co było ewenementem na ogólnopolską skalę. PKM nie poprzestał jednak na tym i ogłosił przetarg na zakup kolejnych kolejnych 20 elektrycznych autobusów. Dzięki temu już niebawem w naszej flocie aż 80 procent pojazdów będzie wyposażonych w napęd elektryczny!
fot. Maciej Kowal – PKM Jaworzno
Spółka TAURON i Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie uruchomiły pierwszą w Polsce stację ładowania i szybkiej wymiany baterii. To kolejny etap rozpoczętej w 2016 roku współpracy w zakresie rozwoju technologii ładowania autobusów elektrycznych. Polskie miasta stawiają na bezemisyjny transport publiczny oparty o autobusy elektryczne. Praktyka pokazuje, że jednym z kluczowych czynników sukcesu elektryfikacji floty autobusowej jest zastosowanie odpowiednich technologii ładownia lub kombinacji kilku technologii.
W ramach współpracy TAURON Dystrybucja i PKM Jaworzno w naszym mieście oddany został do testów pierwszy w Polsce system pozwalający na ładowanie i automatyczną wymianę baterii. W praktyce polega to na tym, że autobus elektryczny wjeżdża do hangaru, gdzie znajduje się stacja ładowania i wymiany baterii. Po uruchomieniu instalacji, specjalne roboty wyjmują z niego wszystkie rozładowane baterie, a następnie instalują nowe – wcześniej naładowane. Cały proces trwa kilka minut. Autobus rusza w trasę z nowym kompletem baterii, a te wyjęte w tym czasie się ładują. Do ich ponownego całkowitego naładowania potrzeba ok 2-3 godzin. Proces wymiany baterii jest całkowicie zautomatyzowany. Dla operatorów transportu publicznego korzyścią z zastosowania takiej technologii może być zwiększenie dostępności floty, poprzez ładowanie baterii poza pojazdem. Oznacza to, że autobus może być w ruchu w czasie, gdy drugi czy trzeci komplet baterii się ładuje.
Dla sektora energetycznego korzyścią będzie możliwość elastycznego zarządzania procesami ładowania. System jest wykorzystywany do prowadzenia testów w zakresie zarządzania procesem ładowania oraz optymalnego wykorzystania infrastruktury elektroenergetycznej.
ul. Północna 9B, 43-600 Jaworzno
Telefon: +48 32 61 81 840
Poniedziałek – Środa, 7:00 – 15:00
Czwartek – 7:00 – 16:00, Piątek: 7:00 – 14:00