Elektromobilność

Technologie przyszłości i próba odpowiedzi na największe kłopoty komunikacyjne; redukcja hałasu, łatwość przemieszczania się, rozwiązanie problemu zatłoczonego miasta, smogu i rosnącej ilości gazów cieplarnianych w atmosferze.

Zależy nam, aby Jaworzno było postrzegane jako miejsce wspierające nowe technologie, otwarte na inwestorów i nowych mieszkańców. Sprawny transport publiczny to jeden z najważniejszych aspektów funkcjonowania organizmu miejskiego. Regularnie prowadzone badania opinii publicznej wskazują, że mieszkańcy doceniają wysoką jakość świadczonych usług. Ponad 80 proc. mieszkańców korzysta z przejazdów autobusami, a 88 proc. pozytywnie ocenia wprowadzenie i rozwój floty pojazdów elektrycznych.
Prezydent Miasta Paweł Silbert
Paweł Silbert
Prezydent Jaworzna

Jaworzno od dawna można uznać polskim sercem elektromobilności w transporcie publicznym. Już w 2015 roku PKM Jaworzno – lokalny operator transportu publicznego jako pierwszy w Polsce zakupił i wdrożył do regularnego ruchu autobus elektryczny. Od tego czasu flota rozbudowana została aż do 44 sztuk pojazdów zeroemisyjnych, a kolejne 6 autobusów jest w trakcie produkcji. Docelowo w 2022 roku Spółka eksploatować będzie aż 50 sztuk autobusów elektrycznych. Tradycyjne autobusy spalinowe będą kursować już tylko głównie w szczytach komunikacyjnych w dni robocze i jako pojazdy rezerwowe w czasie wykonywania niezbędnych napraw serwisowych w elektrobusach. Do końca marca na jaworznickich liniach odbędą się testy napędzanego wodorem autobusu Solaris Urbino 12 Hydrogen.

Prezentacja nowego pojazdu odbyła się w środę, 2 marca br. na zajezdni Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Jaworznie. W spotkaniu uczestniczyli m.in. Prezydent Miasta Jaworzna Paweł Silbert, Prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej Zbigniew Nosal, Wiceprezes Solaris Bus&Coach Petros Spinaris oraz Prezes Air Products w Polsce Jacek Cichosz.

– Zależy nam, aby Jaworzno było postrzegane jako miejsce wspierające nowe technologie, otwarte na inwestorów i nowych mieszkańców. Sprawny transport publiczny to jeden z najważniejszych aspektów funkcjonowania organizmu miejskiego. Regularnie prowadzone badania opinii publicznej wskazują, że mieszkańcy doceniają wysoką jakość świadczonych usług. Ponad 80 proc. mieszkańców korzysta z przejazdów autobusami, a 88 proc. pozytywnie ocenia wprowadzenie i rozwój floty pojazdów elektrycznych – mówi Paweł Silbert, Prezydent Jaworzna.

Dzięki skutecznej współpracy z wiodącym producentem autobusów firmą Solaris i dostawcą wodoru firmą Air Products od 2 do 31 marca zostaną przeprowadzone intensywne testy najnowszej technologii napędu pojazdów. Solaris Urbino 12 Hydrogen skierowany zostanie m. in. do obsługi najbardziej obciążonych linii miejskich w Jaworznie łączących największe osiedla mieszkaniowe. Planowane jest użytkowanie autobusu przez cały dzień, 7 dni w tygodniu, przede wszystkim na liniach nr 303 i 307. Informacja o obsłudze danego kursu autobusem wodorowym pojawi się także w systemie dynamicznej informacji pasażerskiej. Na stronie jaworzno.kiedyprzyjedzie.pl autobus zostanie oznaczony specjalną ikonką. Celem testów jest wskazanie faktycznego zużycia wodoru w warunkach intensywnej eksploatacji z pasażerami oraz oszacowanie częstotliwości i czasu tankowania. Sprawdzone zostanie także zachowanie pojazdu w warunkach niskiej temperatury (nadal kursy poranne i nocne realizowane są w temperaturze poniżej 0 stopni Celsjusza). Testy wskażą czy technologia ta może zostać w przyszłości zastosowana jako kolejny etap rozwoju w pełni ekologicznego transportu publicznego.

PKM Jaworzno wprowadza liczne nowinki, które później chętnie są rozpowszechniane przez inne miasta. Bezgotówkowe systemy wnoszenia opłat za przejazdy, Wi-Fi czy gniazda USB w autobusach to już standard wyposażenia w wielu polskich miastach. Udane doświadczenia z masowej eksploatacji autobusów z nową technologią napędu przyczyniły się do szybkiego rozwoju elektromobilności w Polsce. Elektrobus w Jaworznie pokonuje rocznie nawet 100 tys. km., realizując dzienne zadania przewozowe wynoszące nawet 400 km. Warto dodać, że tego typu pojazdy przejechały już w sumie ponad 11 mln km udowadniając, że przy odpowiednim zaplanowaniu pojemności baterii trakcyjnych oraz liczby punktów do ładowania, autobus elektryczny może efektywnie zastąpić w eksploatacji pojazdy spalinowe.

– Pierwszy autobus elektryczny w naszym Przedsiębiorstwie ma już 7 lat. Nieustannie musimy pamiętać o odnawianiu floty pojazdów i szukamy najbardziej efektywnych technologii. Liczymy, że zebrane podczas testów doświadczenia umożliwią nam skuteczną aplikację o zewnętrzne środki na dalszą modernizację taboru. W niedalekiej przyszłości jako pierwsi będziemy mogli podać datę zaprzestania obsługi tak dużego miasta jak Jaworzno autobusami spalinowymi – mówi Zbigniew Nosal, Prezes PKM Jaworzno.